Alles over 4G (FAQ)

Alles over 4G (FAQ)

Wat is 4G?

LTE of Long Term Evolution is de volgende generatie mobiele technologie die bekend staat als 4G en is daarmee de opvolger in de rij van GSM, GPRS, EDGE, UMTS en HSDPA. Het is de opvolger van het huidige 3G mobiele netwerk en levert sneller internet dan 3G. LTE onderscheidt zich van zijn voorgangers door het feit dat het een volledige Packet Switched All-IP dienst is. Op het KPN netwerk zal vooralsnog eerst alleen LTE als datadienst worden uitgerold, spraak en SMS zal teruggeschakeld worden naar 3G of 2G.

Wat is het verschil tussen LTE en 4G?

4G is een verzamelnaam voor technieken, waar LTE onder valt. Daarbij zijn er diverse smaken LTE, waaronder LTE en LTE-Advanced.

Hoeveel sneller is 4G ten opzichte van 3G?

4G is beduidend sneller dan 3G. De maximaal haalbare snelheid van 4G van vanBraak ICT is 256 Mbps down en 75 Mbps up. Maar het ligt aan veel verschillende factoren hoe hoog de snelheid van de verbinding via 4G is:
Hoe groter de afstand van de smartphone tot de zendmast, des te lager de snelheid.
Muren en gebouwen tussen uw toestel en de zendmast kunnen de internetsnelheid omlaag brengen.
Het gebruikte apparaat bepaalt de maximaal haalbare snelheid, verschillende toestellen onder gelijke omstandigheden kunnen dus anders presteren.
De internetsnelheid kan dalen wanneer veel gebruikers gebruik maken van dezelfde zendmast.
Type toestel: nieuwere toestellen kunnen een hogere snelheid aan. 

Kan ik ook bellen over 4G?

Nee, 4G is data-only, u kunt op dit moment alleen gebruik maken van internet en SMS via 4G. Bellen over 4G, VoLTE genoemd, wordt op dit moment nog niet ondersteund.

Hoe werkt bellen, als bellen niet over 4G gaat?

Om te bellen schakelt het toestel terug naar 3G of 2G, zodra het gesprek is afgelopen schakelt het toestel weer naar 4G. In de meeste gevallen zal dit direct gebeuren. Het kan echter zo zijn dat het toestel wat langer nodig heeft om terug te schakelen naar 4G, met name lopende datasessies kunnen voor het toestel een reden zijn om wat langer op 3G te blijven. Dit is normaal en toestel-afhankelijk gedrag.

Klopt het dat mijn toestel zo nu en dan terugschakelt naar 3G?

Ja dat klopt. Bellen kan nog niet over 4G, om te bellen schakelt het toestel terug naar 3G of 2G. Ook als u gebeld wordt zal de 4G verbinding verbreken en uw toestel op 2G of 3G gaan werken. Uiteraard kan bij gebrek aan voldoende 4G dekking het toestel ook terugschakelen naar 2G of 3G.

Kan ik een sms versturen over 4G?

Ja, met een 4G verbinding kunt u gewoon sms versturen. Het sms`je zal over het 4G netwerk worden verstuurd en uw toestel hoeft dus niet terug te schakelen naar 2G of 3G. De werking van sms over 2G/3G/4G is identiek.

Worden mijn sms'jes sneller verzonden via 4G?

Nee, sms kan wel verzonden worden over 4G maar deze wordt niet sneller verzonden.

Heb ik 4G nodig?

De hoge snelheid van 4G is voordelig bij toepassingen waarbij een hoge datasnelheid vereist is. De hoge datasnelheid is onder andere voordelig bij internetradio, streaming video's en het downloaden van apps en andere grote bestanden. Tevens is 4G over het algemeen beduidend sneller in de uplink, waardoor het versturen van foto’s en grote bestanden of e-mails met bijlagen aanzienlijk sneller gaat in vergelijking met 3G. Daarnaast is de dekking van 4G over het algemeen beter, bij slecht bereik op 2G en 3G kan een 4G abonnement een uitkomst bieden. Echter, voor spraak blijft u afhankelijk van de 2G of 3G dekking.

Wat is het voordeel van 4G?

Met 4G heeft u een hogere datasnelheid. Dat is bijvoorbeeld handig bij internetradio, streaming video's en het downloaden van apps en andere grote bestanden. Daarnaast is het bereik over het algemeen beter.

Wat is het nadeel van 4G?

Door de hogere datasnelheden bestaat het risico dat u ongemerkt meer data verbruikt.

Maakt 4G mijn telefoon sneller?

Nee, met 4G profiteert u van hogere internetsnelheid maar de telefoon zelf wordt niet sneller.

Gaat mijn batterij sneller leeg als ik 4G gebruik?

Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar het effect van 4G op de batterij. Er valt echter geen eenduidige conclusie te trekken omdat resultaten elkaar tegen spreken.

Hoe maak ik gebruik van 4G?

Om van 4G-internet gebruik te kunnen maken, heeft u nodig:
De juiste locatie, waar 4G dekking is.
Een speciaal 4G-abonnement.
Een laptop, dongel of smartphone met 4G-ondersteuning.
4G ondersteuning op de juiste frequenties (LTE800 in het geval van vanBraak ICT).

Heb ik een speciaal toestel nodig voor 4G?

Om gebruik te maken van 4G internet heeft u een smartphone, laptop of dongel nodig die 4G ondersteunt. Vrijwel alle in 2012 en eerder gekochte smartphones ondersteunen geen 4G.

Een 4G geschikte smartphone; hoe kan ik deze herkennen?

Ook als er 4G op de doos staat, is dat nog geen garantie dat het werkt. Er worden verschillende 4Gfrequenties gebruikt en uw smartphone moet met die specifieke frequentie overweg kunnen. Om gebruik te kunnen maken van 4G bij vanBraak ICT dient bij 4G network 800 LTE (FDD Band 20) te staan. Toestellen die in het buitenland gekocht zijn, kunnen soms niet werken terwijl hetzelfde toestel wat in Nederland gekocht is wel werkt. Dit komt omdat toestelfabrikanten voor verschillende regio’s in de wereld soms verschillende versies met afwijkende specificaties van het hetzelfde toestel uitbrengen.

Hoe stel ik 4G in op mijn toestel?

Dit is per toestel en Operating System verschillend. Raadpleeg hiervoor de handleiding van het toestel. Belangrijk is dat mobiele gegevensverbinding aan staat en dat LTE gekozen is als voorkeurstechnologie.

Waarom werkt 4G niet op mijn toestel?

Hier zijn verschillende oorzaken voor mogelijk. Dan is bijvoorbeeld 4G niet aangezet op het toestel, of het toestel is niet geschikt voor 4G, of het abonnement ondersteunt geen 4G. Het kan ook zijn dat er geen of onvoldoende 4G dekking is.

Moet ik een andere APN instellen?

Nee, u kunt gebruik blijven maken van de standaard APN: internet.mvno.mobi.

Mijn testel geeft roaming aan op 4G, kan ik nu 4G wel gebruiken?

Als u dit ziet terwijl u in Nederland bent kunt u gewoon gebruik maken van 4G. In het buitenland bieden wij geen 4G.

Heb ik een nieuwe simkaart nodig voor 4G?

Nee, om gebruik te maken van 4G is er geen nieuwe simkaart nodig.

Hoe zit het met de dekking van 4G?

vanBraak ICT maakt gebruik van het radio netwerk van KPN. Op dit moment is het 4G netwerk van KPN vrijwel landelijk dekkend, daarom is 4G via vanBraak ICT ook vrijwel landelijk dekkend.

Gaat vanBraak ICT ook andere 4G banden dan de 800 band ondersteunen?

vanBraak ICT maakt gebruik van het netwerk van KPN. Op het moment dat KPN meerdere banden gaat ondersteunen zullen wij dit ook kunnen.

4G bereik, waar kan ik zien of 4G in de buurt is?

4G via vanBraak ICT is vrijwel landelijk dekkend. Zie voor de dekking van 2G, 3G en 4G http://www.coveragechecker.nl.

Is de dekking van 4G beter dan die van 3G?

Ja, over het algemeen is de dekking van 4G beter dan de dekking van 3G.

Is 4G in heel Nederland beschikbaar?

Dat verschilt per aanbieder. 4G is via vanBraak ICT is in vrijwel heel Nederland beschikbaar.

Gebruikt KPN ook andere masten voor 4G dan voor 3G?

Het kan zijn dat KPN andere masten gebruik voor 4G dan voor 3G. Voor de werking van de telefoon is dit echter niet van belang. Via www.ltemasten.nl kunt u bekijken waar welke masten staan.

Waarom duurt het soms lang(er) voor mijn toestel van 3G naar 4G gaat?

Dit kan liggen aan verschillende factoren zoals de locatie en of u zich binnen of buiten bevindt.

Heb ik nog bereik als ik uit het 4G dekkingsgebied ga?

Om bereik te hebben dient er 2G, 3G of 4G dekking te zijn. Als u zich buiten het 4G dekkingsgebied bevindt, blijft u bereik houden als er ook 2G of 3G dekking is. Valt de 2G en 3G dekking ook weg, dan zult u geen bereik meer hebben.

Blijft mijn internetverbinding werken als ik over ga van 2G/3G gebied naar 4G gebied (of andersom)?

U zult een korte tijd even geen internet hebben omdat het toestel moet schakelen van 2G/3G naar 4G, net zoals dit bij wisselen tussen 2G/3G/4G en WiFi gebeurt. Dit duurt slechts enkele seconden. 

    • Related Articles

    • FAQ vaste telefonie Coligo Connector MS Teams

      1. Hoe gedraag Microsoft teams zich wanneer het is gekoppeld aan vaste telefonie Coligo?  MS Teams gedraagt zich als iedere andere 3rd party softphone. Vaste telefonie Coligo denkt hierbij dat MS Teams een bureautoestel is. Dit is belangrijk voor ...
    • Hoe stel ik mijn FTP programma in?

      Om in te kunnen loggen is het belangrijk dat de login gegevens gebruikt worden die u van ons heeft ontvangen. Zodra je de juiste gegevens bij de hand hebt kunnen we alles instellen in FileZilla. Bij host vul je het “ftp adres” in, dit is altijd ...
    • Migratie naar Coligo

      Omzetting naar Coligo Omdat de omzetting naar Coligo toch bedrijfsimpact heeft geniet de voorkeur dit altijd via één of 2 personen te laten verlopen. Wij vragen dan ook om een e-mail adres en een 06-nummer met ons te delen, mocht er toch iets fout ...
    • Odido @Work Simkaart & eSIM activeren

      Simkaart & eSIM Zodra wij de aanvraag zonder of op wensdatum indien gaat deze in principe per direct actief, het kan natuurlijk af en toe gebeuren dat de T-mobile een klein beetje verwerkingstijd heeft. Jij hoeft hier verder niks voor te doen. Je kan ...
    • Coligo Reach instellen

      Inleiding Op het Coligo platform is het mogelijk om drie verschillende soorten telefoons met elkaar te combineren: vast, mobiel en webphone/softphone. Soms moeten alle apparaten tegelijkertijd rinkelen en soms moet er slechts één apparaat rinkelen. ...