Handleiding Coligo Mobile

Handleiding Coligo Mobile

Wat is Coligo Mobile?
Werk met je telefoon alsof je met je laptop werkt. Profiteer van de nauwe communicatie en samenwerking tussen Coligo Desktop en Coligo Mobile. Vanaf nu werk je net zo gemakkelijk met Coligo Mobile op een door jouw gewenste locatie als met Coligo Desktop op kantoor zoals je gewend bent.

Coligo Mobile biedt chat-, bel- en status functionaliteiten vanuit één applicatie, allemaal beschikbaar vanuit jouw broekzak.

Wat kan ik doen met Coligo Mobile?
· Ervaar gesprekken met hoge kwaliteit door middel van WiFi of 4G: geen traditioneel mobiel (GSM) netwerk nodig
· Bel of bericht jouw collega's vanuit het bedrijfsrooster: het is niet nodig om hun nummers in te stellen
· Weet wanneer collega’s beschikbaar zijn door middel van hun statussen
· Maak belangrijke contacten favoriet om hen makkelijker te bereiken
· Bereik jouw collega's vanuit één beschikbaarheidslijst
· Wissel gemakkelijk van apparaten tijdens gesprekken
· Vind al jouw gesprekken terug in de gespreksgeschiedenis
· Gebruik de kiezer in de applicatie om contacten te bellen
· Chat privé of in een groep
· Mis nooit een bericht van jouw collega's: zowel directe- of groepsberichten
· Ontvang notificaties van jouw inkomende berichten
· Deel afbeeldingen, video's, audio en locaties

Hoe werkt Coligo Mobile?
Je downloadt de app Coligo Mobile in de App Store (iOS) en Play Store (Android) op je smartphone. Zoek op Coligo Mobile en je vindt de app bovenaan de zoekresultaten.

Hoe maak ik (voor het eerst) gebruik van Coligo Mobile?
Start Coligo Mobile. Vul vervolgens je gebruikersnaam en wachtwoord in en druk op Enter. Indien je geen gebruikersnaam en wachtwoord hebt moet je deze eerst aanmaken of opvragen.

Layout
De layout van Coligo Mobile bestaat hoofdzakelijk uit vijf onderdelen met elk een zoekfunctie:
· Collega’s
· Kiezer
· Telefoonboek
· Oproepgeschiedenis
· Chat

Collega`s
Onder Collega’s vind je al je collega’s gesorteerd op Favoriet, Online en de gehele organisatie. Het is niet nodig om hun nummers handmatig in te stellen. Houd een contact lang ingedrukt (iOS swipe contact van rechts naar links) voor de volgende mogelijkheden:
· Telefoongesprek of chat opzetten: onder Collega’s zet je direct een telefoongesprek- of chat op met een contact. Selecteer simpelweg het ‘hoorn’ icoon voor een telefoongesprek en het ‘bericht’ icoon voor chat.
· Favoriet instellen: selecteer het `ster` icoon om een contact favoriet te maken (of juist niet langer favoriet te maken).
· Contactinformatie: meer weten over je contact zoals functie, mobiel nummer of e-mailadres? Selecteer het `informatie` icoon.
En je vindt bijvoorbeeld onderstaande informatie als jouw contact dat in zijn profiel heeft.

Kiezer
Traditioneel een nummer invoeren via een (telefoon) kiezer is natuurlijk ook gewoon mogelijk. Selecteer het ‘kiezer’ icoon in de bovenste (iOS onderste) menu balk.

Voer het gewenste nummer in en selecteer het groene ‘hoorn’ icoon.

Wil je het laatst gekozen nummer herkiezen? Laat het invoerveld dan leeg en selecteer het groene ‘hoorn’ icoon. Het laatst gekozen nummer wordt getoond. Selecteer nogmaals het groene ‘hoorn’ icoon om te bellen.

Telefoonboek
Contact bellen buiten je organisatie? Selecteer het ‘telefoonboek’ icoon in de bovenste (iOS onderste) menu balk.

Hier vind je vervolgens je persoonlijke- en bedrijfstelefoonboek. En eventueel ingestelde favorieten. Een telefoongesprek of chat opzetten binnen het telefoonboek gaat op precies dezelfde manier als eerder uitgelegd onder ‘Telefoongesprek of chat opzetten’.

Oproepgeschiedenis
Oproep gemist? Geen nood. Selecteer het ‘oproepgeschiedenis’ icoon in de bovenste (iOS onderste) menubalk om te zien wie je terug moet bellen. Al je gemiste, ontvangen en uitgaande oproepen worden hier getoond.

Chat
Chat is tegenwoordig onmisbaar ook in het zakelijke domein. Selecteer het ‘bericht’ icoon in de bovenste (iOS onderste) menubalk om chat te gebruiken.

Zoeken
Met vele contacten of chats is het fijn om snel een resultaat te vinden. Gelukkig zoek je eenvoudig binnen collega’s, telefoonboek, oproepgeschiedenis en chat.

Android gebruikers selecteren het ‘zoek’ icoon rechtsboven de bovenste menubalk en iOS gebruikers swipen van links naar rechts.

Uitgaand gesprek
Onder Collega’s zet je direct een telefoongesprek op met een contact. Houd een contact lang ingedrukt (iOS swipe contact van rechts naar links) voor de mogelijkheden. Selecteer vervolgens het ‘hoorn’ icoon voor een telefoongesprek.

Bij je eerste gesprek word je gevraagd om toestemming te geven voor audio, telefoneren en oproepen beheren. Sta dit toe voor bellen met Coligo Mobile.

Onder instellingen kan je instellen dat je direct belt als je een contact selecteert.

Inkomende oproep
Coligo Mobile informeert je bij een inkomende oproep.
Je kunt een oproep afwijzen, doorverbinden of accepteren. Bij accepteren volgt een actief gesprek.

Actief gesprek
Bij een actief gesprek heb je dezelfde rijke opties als bij Coligo Desktop.
· Speaker: activeer de luidspreker op je telefoon door Speaker te selecteren. Selecteer Speaker opnieuw om de luidspreker uit te zetten.
· Dempen: demp jezelf in het gesprek door Dempen te selecteren. Selecteer Dempen opnieuw om dempen op te heffen.
· Kiezer: door hier op te drukken verschijnen de toetsen (bijvoorbeeld voor een keuzemenu).
· In de wacht: zet het gesprek in de wacht. Haal het gesprek uit de wacht door hier nogmaals op te drukken. De andere partij hoort wachtmuziek. Als jijzelf ook in de wacht staat of de andere partij maakt ook gebruik van Coligo Mobile, dan wordt naast de wachtmuziek `in de wacht` aangegeven.
· Doorverbinden: hiermee kan je een actief gesprek doorverbinden. Doorverbinden kan op drie verschillende manieren:
o Via telefoonboek (zoek een contact)
o Via rooster (zoek een contact)
o Via de kiezer (voer het gewenste nummer in en bel door middel van de groene hoorn)
· Apparaat: neem het gesprek naadloos over met een ander apparaat. De andere partij hoort hier niets van. Selecteer naar voorkeur en beschikbaarheid Deskphone (fysiek bureautoestel), Dekstop (softphone, Coligo Desktop) of mobiel (mobiele toestel). Beantwoord de oproep vervolgens op het desbetreffende andere apparaat.

Chatten binnen Coligo Mobile
Chat is niet meer weg te denken uit het zakelijke domein. Coligo Mobile biedt rijke chatmogelijkheden. Daarnaast zijn al jouw berichten ook via Coligo Desktop beschikbaar.

1-op-1 chat
Wil je 1-op-1 contact met een collega? Selecteer het ‘plus’ icoon (voor iOS gebruikers rechtsbovenin te vinden). Voeg de collega toe met wie je wilt chatten en selecteer Volgende.

Je kunt ook direct vanuit Collega’ 1-op-1 chatten. Houd een contact lang ingedrukt (iOS swipe contact van rechts naar links) en selecteer het ‘bericht’ icoon.

Groepschat
Liever met meerdere collega’s in een groep chatten? Selecteer het ‘plus’ icon.

Voeg de collega’s toe met wie je wilt chatten en selecteer Volgende. Vul vervolgens een naam van de groepschat in en selecteer Klaar.

Bericht sturen
Typ het bericht en selecteer het ‘pijl’ icoon.

Media (afbeelding, video of bestand) delen
Selecteer het ‘camera’ icoon en vervolgens de Afbeelding, Video of het Bestand. Bij Afbeelding en Video kun je een bestaande- (Galerij) of nieuwe afbeelding/video (Camera) delen.

Locatie delen
Selecteer het ‘locatie’ icoon om je locatie te delen.

Gesproken bericht delen
Houd het ‘microfoon’ icoon ingedrukt (iOS swipe contact van rechts naar links) om een gesproken bericht op te nemen. Laat het ‘microfoon’ icoon los en het wordt verstuurd.

Berichten bewerken, kopiëren, delen of verwijderen
Houd een bericht lang indrukt om het te wijzigen, kopiëren, delen of te verwijderen.

Mijn Reach (Android only – binnenkort ook beschikbaar voor iOS)
Selecteer het `menu` icoon. Selecteer Mijn Reach en het Reach profiel dat je wil activeren.

Mijn profiel
Selecteer het `menu` icoon en klik vervolgens op Mijn profiel. Je profiel wordt hierna getoond. Selecteer bewerken om onder andere je avatar, functietitel, mobiele nummer en e-mailadres in te stellen.

Instellingen
Selecteer het `menu` icoon en klik vervolgens op instellingen.
· Schakel hier presence (beschikbaarheidsinformatie) in of uit: Indien uitgeschakeld, dan word je grijs weergegeven in de contactenlijst binnen Coligo Mobile en Coligo Desktop.
· Schakel softphone in: je kunt hier de softphone van Coligo Mobile in- of uitschakelen. Neem je vast mobiel 2.0 af? Dan krijg je de volledige functionaliteit van Coligo Mobile (inclusief softphone) als onderdeel van je vast mobiel 2.0 abonnement, zonder aanvullend tarief. Neem je vaste telefonie 2.0 af, dan krijg je de volledige functionaliteit van Coligo Mobile (exclusief softphone) als onderdeel van vaste telefonie 2.0, zonder aanvullend tarief. Wil je ook de softphone van Coligo Mobile gebruiken, dan moet de add-on Softphone voor Coligo Mobile worden besteld in Kubus (dit kan via de vaste telefonie of vast mobiel orderstraat). Als je de softphone in- of uitschakelt, dan geldt dit voor zowel in- als uitgaande gesprekken. Indien je de softphone uitschakelt, dan geldt het volgende:
Ingaande gesprekken: ingaande gesprekken worden niet meer via de softphone van Coligo Mobile aangeboden. Je gesprekken worden dan aangeboden aan andere geregistreerde kanalen (zoals GSM bij vast mobiel en je vaste toestel bij vaste telefonie).
Uitgaande gesprekken: als je een gesprek start, dan wordt er een keuzemenu getoond:
§ Schakel softphone in: breng je terug naar Instellingen waar je de softphone weer kunt inschakelen.
§ GSM gesprek: brengt je naar je native (dus Android/iOS) dialer om vervolgens daar het GSM gesprek te starten.
§ Annuleren: sluit het keuzemenu.
· Schakel inkomende oproepen in: dit is enkel zichtbaar voor vast mobiel gebruikers, je kunt hier instellen of inkomende oproepen via de softphone van Coligo Mobile worden aangeboden (dit heeft geen invloed op Coligo Desktop softphone gesprekken). Indien uitgeschakeld, dan worden inkomende oproepen via GSM aangeboden. Uitgaande oproepen in Coligo Mobile vinden wel via softphone plaats.
· Standaard actie in rooster: bepaal je standaard actie in je contactenlijst als je een contact selecteert (chat, bellen of contactinformatie weergeven).
· Download media automatisch via WiFi: bepaal of je media automatisch downloadt via WiFi.
· Uitloggen: hier kan je uitloggen.
· Bepaal daarnaast je standaard actie in je contactenlijst als je een contact selecteert (chat, bellen of contactinformatie weergeven).
· Bepaal of je media automatisch downloadt via Wifi.
· Selecteer Uitloggen om uit te loggen.

Netwerkvereisten
Om Coligo Mobile binnen je bedrijfswifi-netwerk te gebruiken, dient aan onderstaande netwerkvereisten voldaan te worden. Zorg ervoor dat deze vereisten bekend zijn bij jouw IT beheerder, zodat hieraan kan worden voldaan. Indien hier niet aan wordt voldaan, werkt Coligo Mobile niet of gedeeltelijk binnen je bedrijfswifi-netwerk.

Beschrijving

IP-adres/domein

Protocol

Poort

TURN/STUN

169.50.166.90

stun.voipoperator.tel

TCP, UDP

80, 443

STUN Google One

stun.l.google.com

UDP

19302

WebSocket API

iam.voipoperator.eu

TCP

443

Reach API

reachapi.ispworks.nl

TCP

443

Media

89.184.190.0/24

UDP

16384 - 32768

Signalering

iam.voipoperator.eu

TCP

443, 4006

Bestand upload

iamfile1.voipoperator.eu

iamfile2.voipoperator.eu

iamfile3.voipoperator.eu

TCP

4006


    • Related Articles

    • Veelgestelde vragen Coligo Mobile

      Wat is Coligo Mobile? Coligo biedt een volledig geïntegreerde communicatie- en samenwerkingsoplossing waarin zowel vaste telefonie als mobiele telefonie en web-communicatiediensten samenkomen. De kracht van deze oplossing is al bekend bij gebruikers ...
    • Introductievideo Coligo Mobile

    • Coligo Reach instellen

      Inleiding Op het Coligo platform is het mogelijk om drie verschillende soorten telefoons met elkaar te combineren: vast, mobiel en webphone/softphone. Soms moeten alle apparaten tegelijkertijd rinkelen en soms moet er slechts één apparaat rinkelen. ...
    • Migratie naar Coligo

      Omzetting naar Coligo Omdat de omzetting naar Coligo toch bedrijfsimpact heeft geniet de voorkeur dit altijd via één of 2 personen te laten verlopen. Wij vragen dan ook om een e-mail adres en een 06-nummer met ons te delen, mocht er toch iets fout ...
    • Introductievideo Coligo Switchboard