Vraag en antwoord advanced mobile locaties (AML)

Vraag en antwoord advanced mobile locaties (AML)

112, als elke seconde telt

In spoedeisende situaties belt u het alarmnummer 112. Dat doet u als iemands leven in gevaar is, maar bijvoorbeeld ook bij een verkeersongeluk, als u getuige bent van een misdrijf of als u denkt dat iemand wil gaan inbreken. U belt dus 112 als elke seconde telt. De centralist van de 112-alarmcentrale stuurt dan onmiddellijk de juiste hulp: de brandweer, de politie en/of een ambulance.
Dankzij een nieuwe techniek op mobiele telefoons kan de centralist nog sneller de juiste hulp naar de juiste plaats sturen. Die techniek heet AML. AML staat voor Advanced Mobile Location. Als u 112 belt, stuurt AML tijdens het gesprek uw locatie naar de centralist met wie u spreekt.

Wat is AML?

AML staat voor Advanced Mobile Location. Het is een nieuwe techniek in mobiele telefoons die vanzelf werkt terwijl u 112 belt. Als u 112 belt, stuurt AML tijdens het gesprek een of meerdere bericht(en) met uw locatie naar de centralist met wie u spreekt. Ook als u zelf niet kunt zeggen waar u precies bent, en ook als de locatievoorzieningen in uw telefoon uit staan.

Hoe werkt AML?

AML gebruikt WiFi, gps en andere sensoren in uw mobiele telefoon om uw locatie te berekenen als u 112 belt. Dit is de standaardtechniek die uw telefoon gebruikt om uw locatie te bepalen (en die bijvoorbeeld te zien is op een kaart op uw telefoon). Die gegevens stuurt AML tijdens het 112-gesprek vanzelf in een bericht naar de centralist met wie u spreekt. Hier merkt u niets van tijdens het 112- gesprek. Afhankelijk van de duur van het gesprek kunnen dit meer berichten zijn. AML werkt alleen zo lang u belt met 112. Daarna schakelt het zichzelf uit. U hoeft voor AML niets extra te doen. AML vult de informatie die u geeft tijdens de 112-melding vanzelf aan met de locatie van uw telefoon. De centralist vraagt u ook zelf te vertellen waar u bent.

Wat gebeurt er als ik 112 bel?

Als u 112 belt, krijgt u altijd eerst een centralist van de 112-alarmcentrale aan de telefoon, die vraagt wie u wilt spreken: politie, brandweer of ambulance, en waar u bent. De centralist verbindt u direct door met een centralist van de politie, brandweer of ambulance in het gebied waar u bent. Heeft uw telefoon AML, dan verstuurt uw telefoon automatisch een bericht naar de centralist terwijl u 112 belt. Hier merkt u niets van tijdens het 112-gesprek. In dat bericht staat uw locatie, ook als u zelf niet kunt zeggen waar u bent en ook als uw locatievoorzieningen uitstaan. De centralist kan hierdoor sneller de juiste hulp sturen naar de juiste plek. U hoeft voor AML niets extra te doen. AML vult de informatie die u geeft tijdens de 112-melding vanzelf aan met de locatie van uw telefoon. De centralist vraagt u ook zelf te vertellen waar u bent.

Werkt AML op elke mobiele telefoon?

Nee. AML werkt op elke Androidtelefoon met
• minimaal Android OS versie 4.0 en Google Play Services én
• een Nederlandse simkaart van een provider die AML ondersteunt.

AML wordt voor Androidtelefoons vanaf begin 2019 per provider ingevoerd. In de loop van 2019 werkt AML ook op iPhones. Als uw telefoon geschikt is voor AML, dan werkt AML vanzelf. U hoeft hiervoor niks te doen. AML werkt alleen tijdens het gesprek met 112 en als u in Nederland belt.

Mijn locatievoorzieningen staan uit, werkt AML dan?

Ja. Als u 112 belt, zet AML vanzelf de locatievoorzieningen aan om uw locatie te bepalen. Zodra u het gesprek met 112 beëindigt, worden de locatievoorzieningen automatisch weer uit gezet.

Kan ik AML uitzetten of verwijderen?

Ja. U kunt AML uitzetten in het instellingenmenu van uw mobiele telefoon. Als u zonder AML 112 belt met uw mobiele telefoon, krijgt de 112-alarmcentrale locatiegegevens. Dit is bijna altijd de plaats van de gsm-mast die voor uw oproep gebruikt wordt. Die locatie is niet erg precies. In veel gevallen is een locatie die door AML wordt gestuurd naar de centralist veel preciezer dan de locatie van de gsm-mast. Hierdoor kan de centralist nog beter de juiste hulp naar uw locatie sturen. AML werkt alleen als u 112 belt. Daarna schakelt AML zichzelf uit. Als uw locatievoorzieningen normaal gesproken uit staan, schakelt AML die direct na uw 112-melding weer uit.

IS AML gratis?

Ja. AML verstuurt gratis een bericht met uw locatie naar de centralist met wie u spreekt. In sommige gevallen gebruikt uw telefoon internet om de locatie te bepalen. Voor AML geldt dit ook. In dat geval gaan de kosten van uw databundel af. Die kosten zijn minimaal.

Welke gegevens krijgt de 112-alarmcentrale van mijn telefoon?

In het bericht dat AML naar de 112-alarmcentrale stuurt, staan standaard:
• de coördinaten van waar u bent (uw locatie) en de nauwkeurigheid ervan
• het tijdstip van het berekenen van de locatie
• uw telefoonnummer
• het nummer van uw telefoon (IMEI-nummer)
• het nummer van uw simkaart (IMSI-nummer)

Ik ben zelf niet in nood, ik meld een noodsituatie voor iemand anders.
Kan dat?

Ja. De centralist vraagt altijd of u op de plek bent van de noodsituatie. Bent u daar niet, dan vraagt de centralist of u zo precies mogelijk kunt vertellen waar de hulpdienst naartoe moet. Maar als u AML op uw telefoon heeft, wordt uw locatie wel doorgegeven aan de centralist. AML kan namelijk geen onderscheid maken of u voor uzelf belt of voor een ander.

Waarom vraagt de centralist nog een keer waar ik ben als AML mijn locatie heeft gestuurd?

AML is een extra hulpmiddel, het vult uw informatie aan. De centralist wil voorkomen dat een hulpdienst naar een verkeerde plek rijdt, want dan gaat kostbare tijd verloren.

Hoe snel is de hulpdienst bij mij als mijn telefoon AML heeft?

Dat hangt af van waar u bent. AML gebruikt onder meer bluetooth, WiFi en gps om zo precies mogelijk uit te rekenen waar u bent als u 112 belt. Maar dankzij AML weet de centralist sneller waar de hulpdienst heen moet rijden.

Hoe betrouwbaar berekend AML mijn locatie?

Dat hangt af van waar u bent. Meestal berekent AML heel precies waar u bent. De locatie die wordt doorgestuurd, is dezelfde als die u ziet op een kaart op uw telefoon (bv. Google Maps). Soms kan AML minder precies berekenen waar u bent, bijvoorbeeld als u ergens binnen bent of op een plek zonder WiFi in de buurt. Daarom staat in het bericht hoe betrouwbaar de berekening is. De centralist kan zien hoe betrouwbaar de locatie is.

Worden mijn locatiegegevens opgeslagen als ik 112 heb gebeld met AML?

Als u 112 gebeld heeft, bewaren de hulpdiensten uw gegevens volgens de wettelijke regels. Het maakt niet uit of u 112 gebeld heeft met of zonder AML.

Word AML ook voor andere doeleinden gebruikt?

Nee. AML wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Kunnen de 112-larmcentrale en hulpdiensten meekijken op mijn telefoon via AML?

Nee. De 112-alarmcentrale en hulpdiensten kunnen niet meekijken op uw telefoon.

Weet de politie door AML altijd waar ik ben?

Nee. Alleen als u 112 belt, stuurt AML een of meer berichten met uw locatiegegevens naar de centralist. Hoe veel berichten hangt af van de duur van het gesprek. Daarna schakelt AML zichzelf uit. Als uw locatievoorzieningen normaal gesproken uit staan, schakelt AML die direct na uw 112-gesprek weer uit.

Weten zoekmachines door AML waar ik ben?

Nee. AML werkt niet via zoekmachines of andere apps op uw telefoon.

Weet mijn provider door AML waar ik ben?

Nee. AML verstuurt een bericht met uw locatie wel via uw provider, maar die kan niet zien wat er in het bericht staat.

Worden mijn gegeens doorgegeven aan andere organisaties?

Nee. Uw gegevens worden niet doorgegeven aan andere organisaties.

Voldoet AML aan privacywetgeving?

Ja. De centralist gaat altijd zorgvuldig om met uw gegevens. Of u nu mét of zonder AML 112 belt.

Mijn vraag staat hier niet bij, waar kan ik mijn vraag stellen?

U kunt uw vraag sturen naar 112@landelijkemeldkamer.org. Ook uw klacht, compliment of opmerking kunt u naar dit adres mailen.

    • Related Articles

    • Veelgestelde vragen Coligo Mobile

      Wat is Coligo Mobile? Coligo biedt een volledig geïntegreerde communicatie- en samenwerkingsoplossing waarin zowel vaste telefonie als mobiele telefonie en web-communicatiediensten samenkomen. De kracht van deze oplossing is al bekend bij gebruikers ...
    • Handleiding Coligo Mobile

      Wat is Coligo Mobile? Werk met je telefoon alsof je met je laptop werkt. Profiteer van de nauwe communicatie en samenwerking tussen Coligo Desktop en Coligo Mobile. Vanaf nu werk je net zo gemakkelijk met Coligo Mobile op een door jouw gewenste ...
    • Verduidelijking van de extensies mobiele telefonie

      130 Door 130 te draaien bel je standaard uit met je mobiele telefoonnummer. • Let op: geldt alleen als je bent aangemeld met twinning. • Let op: dit geldt alleen voor vast mobiel (dus niet vast mobiel 2.0). 131Door 131 als prefix voor het gebelde ...
    • Introductievideo Coligo Mobile

    • Odido Hello Business Simkaart & eSIM activeren

      Simkaart & eSIM Zodra wij de aanvraag zonder of op wensdatum indien gaat deze in principe per direct actief, het kan natuurlijk af en toe gebeuren dat de T-mobile een klein beetje verwerkingstijd heeft. Jij hoeft hier verder niks voor te doen. Je kan ...